Tarikh: 26
Mac 2012
Masa: 9.00 –
9.30 pagi
Tahun: 6
Efektif
Bilangan
pelajar: 32 orang
Mata
pelajaran : Bahasa Melayu Tahun 6
Tajuk: Hari
Kecemerlangan Sekolah.
Pengetahuan
sedia ada: Murid pernah menghadiri/ menyaksikan Majlis Hari kecemerlangan
Sekolah.
Konsep: Fakta utama
Bahan : E-book, buku teks, kertas , gula-gula dan pen
maker.
Nilai:
bekerjasama, keberanian, yakin diri
Kemahiran:
6.5 Aras 1 (i),
Objektif
pengajaran :-
Pada
akhir pelajaran, murid-murid dapat:-
1. Membaca
dan mencari fakta utama yang relevan dengan perkara yang dikehendaki dalam
laporan.
Isi
Pelajaran.
6.5 Membaca
pantas secara imbasan untuk mendapatkan
maklumat khusus.
Aras 1 (i) :
Membaca dan mencari fakta yang relevan dengan perkara yang dikehendak
LANGKAH
|
ISI PELAJARAN
|
AKTIVITI GURU
|
AKTIVITI MURID
|
CATATAN
|
Set Induksi
(3 minit)
|
Pengenalan kepada tajuk.
Hari Kecemerlangan
Sekolah.
|
Guru menyoal untuk
mendapatkan jawapan.
Contoh:
1.Apakah maksud Hari Anugerah Kecemerlangan Sekolah?
2.Siapakah yang dapat
menjawabnya?
|
Murid mendengar soalan
yang dikemukan oleh guru.
Seorang murid
mengangkat tangan dan cuba menjawab soalan guru.
Diikuti oleh murid
lain untuk menjawabnya.
|
Kaedah: kelas
Teknik : sumbangsaran
Kem: Berfikir kritis
& kreatif
Nilai: keberanian,
yakin diri.
|
Langkah 1
(8 minit)
|
Membaca teks. ( dengan
senyap)
Menjawab soalan
kefahaman
Mencatat fakta utama
|
Guru mengarahkan murid
membaca teks dengan senyap dalam 6
kumpulan.
Guru mengemukakan
beberapa soalan kefahaman.
Contoh:
1. Apakah majlis yang
dilaporkan oleh Hani?
2.Bilakahmajlis
ituberlangsung?
Guru memberitahu
bahawa sesiapa yang betul jawapanya akan dihadiahkan gula-gula
Guru menghadiahkan
gula-gula kepada murid yang dapat menjawabnya dengan betul.
Guru mengarahkan murid
mencari dan mencatat fakta utama dalam setiap perenggan di dalam teks
tersebut.
Guru mengarahkan ,
setiap kumpulan melantik seorang ketua untuk mencatat fakta utama tersebut
mengikut perenggan di dalam teks.
Guru mengedarkan beberapa helai kertas bagi setiap kumpulan
yang terdiri 6 kumpulan.
|
Murid membaca teks
dengan senyap dalam kumpulannya.
Murid mendengar soalan
yang dikemukan oleh guru.
Seorang murid cuba
menjawab soalan yang dikemukan oleh
guru.
Murid tersebut dengan gembira mendapat gula-gula kerana jawapannya betul.
Diikuti oleh murid
lain untuk menjawabnya.
Murid mendengar arahan
guru dan membaca teks melalui E-booknya atau buku teks untuk mencari fakta
utama mengikut perenggan.
Murid melantik seorang
ketua dalam kumpulannya untuk mencatat
fakta utama daripada hasil dapatannya.
Setiap kumpulan
menerima beberapa helai kertas untuk mencatat hasil dapatannya.
|
Kaedah: kumpulan dan individu
Teknik: Penyoalan dan
kooperatif
BBM: E-book, buku
teks, kertas
Kem: Berfikir kritis
& kreatif
Nilai: keberanian, yakin diri dan bekerjasama.
|
Langkah
2
(15
minit)
|
Membentangkan hasil dapatanya iaitu fakta-fakta utama
mengikut perenggan.
|
Guru mengarahkan wakil
setiap kumpulan datang ke depan kelas untuk
untuk mencatat fakta utama
tersebut mengikut perenggan di dalam teks.
Guru mengarah
n semua murid
memerhati hasil dapatan mengikut kumpulan dan membandingkan nya.
Guru mengesah jawapan murid mengikut kumpulan.
Guru mengedarkan
lembaran kerja dan menjawab secara bertulis(lampiran 1A)
Guru menyelia.
Guru mengajak
berbincang tentang jawapan di lembaran kerja.
Guru mengesahkan
jawapan.
Pengukuhan guru pada
lembaran kerja pemulihan dan pengayaan. Lampiran 2 (A&B)
|
Seorang murid wakil
daripada kumpulan masing-masing datang ke depan kelas untuk mencatat hasil
dapatannya di papan putih.
Semua murid memerhati
hasil dapatan daripada semua kumpulan dan membandingkannya.
Kumpulan yang salah akan membetulkannya.Seorang
wakil kumpulan datang ke depan kelas untuk membetulkannya.
Murid menjawab
soalan-soalan di lembaran kerja secara bertulis.
Murid memberitahu
jawapannya daripada lembaran kerja kepada cikgu secara lisan.
|
Kaedah: Individu dan kelas
Teknik: Simulasi
BBM: pen maker dan
lembaran kerja
Kem: Berfikir kritis
& kreatif.
Dan mengingat
Nilai: Keberanian dan
yakin diri
|
Penutup
(4 minit)
|
Penutup kognitif:
Membuat rumusan isi
kandungan.
Memberi pujian dan motivasi.
|
Guru menyoal murid
tentang pelajaran yang dipelajari.
Guru menyimpul topik
pelajaran pada hari itu.
Guru memberi pujian
dan dorongan kepada murid atas
perhatian yang diberikan sepanjang pembelajaran berlangsung dan berusaha
untuk membaiki kesalahan yang dilakukan.
|
Murid menjawab soalan
guru dengan memberitahu topik pada hari itu adalah mengenai mencari fakta utama atau isi penting dari
teks yang dibaca.
Murid menghargainya dan memahami kehendak guru.
|
Kaedah:individu &
kelas
Teknik: Penyoalan & penerangan.
BBM: tiada
Kem: Berfikir kritis
& kreatif
Nilai: Yakin diri.
|
REFLEKSI
95% murid dapat membaca pantas secara imbasan
untuk mendapatkan isi penting atau fakta utama dari teks laporan yang dibaca
dan 5 % lagi yang tidak tercapai akan
diberi tindakan susulan pada pembelajaran akan datang.
The Wizard: How To Get The Wizard to Use Your Bets
BalasPadamA lot of 슬롯 나라 people can go 부천 출장마사지 through the wizard 통영 출장샵 reviews before putting in the wagers 경주 출장마사지 they think they're entitled to. With each 안동 출장샵 and every bet you place,